HomeOnze supplementenWeerstandBlogFAQWaar te koop?Over AOVAOV voor professionals

Lekker slapen tips: deel 2

Goed slapen: we weten hoe belangrijk een goede nachtrust voor je gezondheid is. Het streven bij de gemiddelde volwassenen ligt op 7 à 8 uur slaap per nacht. Het kan zijn dat je wel wat tips kan gebruiken om lekker te slapen. In deel 1 van deze tweedelige serie met slaaptips deelden we de eerste 5 tips die kunnen helpen om ontspannen te slapen. In dit tweede deel hebben we 5 extra tips voor je op een rij gezet. Zo kun je lekker slapen!

undefined

Tip 6: Zorg voor een ontspannen avond

Een uur voordat je gaat slapen, kun je het beste kiezen voor ontspannen activiteiten. Een korte, rustige wandeling, een warm bad, ontspanningsoefeningen of je laten masseren bijvoorbeeld. Of neem een voetenbadje met magnesiumvlokken of een lekker geurende etherische olie. 'S avonds laat nog intensief sporten of andere inspanning zorgen er juist voor dat je wakkerder wordt, dus probeer dat eerder op de dag te doen. 

Extra tip: creëer een fijn slaapritueel voor jezelf. Plan iedere avond een momentje in voor dit (mini)ritueel. Denk aan een kleine meditatie, een kaarsje branden, ademhalingsoefeningen, licht rekken en strekken of je lichaam insmeren met je favoriete verzorgingsproducten.

Tip 7: Sluit je af voor afleidende geluiden en licht

Soms zorgen bepaalde geluiden ervoor dat je minder goed kunt ontspannen. Denk aan een snurkende partner of de blaffende hond van de buren. Je kunt ervoor kiezen om oordopjes aan te schaffen. Als je deze op maat laat maken, merk je er weinig van en ben je toch verzekerd van rust om je heen. Heb je last van licht dat door je gordijnen komt? Dan kun je ook een slaapmasker dragen. Zo kom (en blijf!) je lekker in je 'slaapbubbel'.

Tip 8: Let op je ademhaling

Als je eenmaal lekker in bed ligt, ga dan even ‘actief ontspannen’. Hiermee bedoelen we: concentreer je op je ademhaling. Maak deze langer en dieper en zorg ervoor dat je vanuit je buik ademhaalt. Het kan helpen om je handen op je buik te leggen als je dit doet, zodat je jouw ademhaling goed kunt voelen. Kies een leuk onderwerp om over na te denken terwijl je ligt. Fantaseer bijvoorbeeld dat je een rustige wandeling maakt op het strand of in het bos of dat je lekker in de zon ligt. Zo val je ontspannen in slaap.

Tip 9: Pieker je? Schrijf het van je af!

Soms hebben we zulke drukke dagen gehad, dat er ’s avonds in bed nog allerlei gedachten rondspoken in ons hoofd. Of misschien krijg jij juist in bed de beste ideeën. Maar eenmaal in bed kun je hier niet zoveel meer mee. De gedachten helpen soms niet mee om te ontspannen. Schrijf ze daarom van je af! Leg een notitieboekje naast je bed, zodat je de gedachte of het goede idee meteen kunt noteren. Daarmee geef je je hoofd als het ware toestemming om de gedachte los te laten, waardoor je je beter kunt ontspannen.

undefined

Tip 10: Houd een vast ritme aan

Last, but not least: ga iedere dag op een vaste tijd naar bed en sta ook op dezelfde tijd weer op. Deze tip is erg belangrijk omdat regelmaat kan helpen bij een goede nachtrust. Dus al heb je een nachtje minder goed geslapen, sta op hetzelfde tijdstip op als andere dagen en vermijd een dutje overdag.

De 10 slaaptips van AOV

Dat waren de 10 tips voor jou. We hopen dat deze serie van 2 artikelen (lees hier deel 1) je heeft geholpen en dat je enkele tips kunt toepassen om lekker te slapen!

De ene dag gaat het opvolgen van deze tips makkelijker dan de andere dag. Dat is helemaal niet erg. Het kan dan wel prettig zijn om je slaapkwaliteit wat extra te ondersteunen, bijvoorbeeld met een supplement. 1002 Slaapcomplex van AOV bevat valeriaan-extract, dat kan helpen om lekker te slapen. Het helpt te ontspannen en kan helpen bij het creëren van rust in periodes van stress*. 

*Deze gezondheidsclaims zijn in afwachting van goedkeuring door de Europese Commissie

Meer lezen over slapen en/of vermoeidheid:

Lees de veelgestelde vragen
Lees hier de invloed van slaap op je weerstand en energie

© 2019 AOV. All rights reserved  —  Privacybeleid  —  Cookie Policy