HomeOnze supplementenWeerstandBlogFAQWaar te koop?Over AOVAOV voor professionals

Conditie opbouwen en behouden: deel 1

10 tips voor een goede conditie opbouwen vanaf nul: deel 1 - hardlopen

Regelmatig bewegen is gezond. Het helpt bij het behouden van een gezond gewicht en geeft een fit en energiek gevoel. Hoe is het met jouw conditie gesteld? Ben je een hardloopfanaat of ben je buiten adem als je de trap op loopt? Het maakt niet uit: een goede conditie kun je opbouwen, hoe fit (of nog niet zo fit) je ook bent. Wij van AOV helpen je graag hierbij. In dit eerste deel hebben we het over hoe je je conditie kunt opbouwen (en behouden) door te gaan hardlopen. In deel 2 geven we tips over hoe je je conditie kunt opbouwen zónder hardlopen. 

undefined

Hoe lang duurt het om mijn conditie op te bouwen?

Om je conditie op te bouwen, wordt het geadviseerd om twee tot drie keer per week een cardiotraining te doen. Met hardlopen kan het opbouwen vrij snel gaan. Je zult merken dat je rondje na twee à drie weken makkelijker gaat, zolang je het rustig opbouwt. De zichtbare sportresultaten zie je over het algemeen na een maand of twee. 

Conditie opbouwen vanaf nul met hardlopen

Wat betekent dat eigenlijk, een goede conditie? Heb je een goede conditie als je lang kunt rennen, of bijvoorbeeld ook als je heel lenig bent? Veel mensen denken dat je conditie hetzelfde is als je fysieke uithoudingsvermogen. Oftewel, hoe lang jij intensieve inspanningen vol kunt houden. Maar het is meer dan dat. Een goede conditie heeft te maken met je kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid en de coördinatie van je spieren. Conditie bouw je op door te bewegen. Hardlopen is daarom een goede manier om jouw conditie op te verbeteren. Dat doe je zo:

1. Bouw rustig aan je conditie op

Een veelvoorkomende vergissing is dat mensen van de één op de andere dag graag fit willen zijn en daarom direct keihard gaan trainen. Maar geef je lichaam vooral de kans om te wennen aan je nieuwe ritme! Zo voorkom je blessures. Heb je besloten om te gaan hardlopen? Dat is hartstikke goed. Er zijn verschillende hardloopprogramma’s die jou kunnen ondersteunen en begeleiden in het rustig opbouwen van een goede conditie.

2. Begin iedere hardloopsessie met een warming-up

Door voor en na je training te stretchen, geef je je lichaam de kans om te herstellen. Let op: een goede warming-up ziet er voor iedereen anders uit. Doet het pijn als je aan het rekken bent? Stop er dan mee. Raadpleeg een fysiotherapeut wanneer de pijn aanhoudt.

undefined

3. Zorg ervoor dat je je hardlooptrainingen vooraf vastzet

Als het sporten in je wekelijkse ritme komt, zul je zien dat het steeds makkelijker wordt. Misschien helpt het je ook wel om samen met een sportmaatje te rennen. Zorg ervoor dat je twee tot drie keer per week sport, want dit is een goede regelmaat om jouw conditie te verbeteren.

4. Fit worden doe je niet alleen maar door regelmatig te sporten

Ook jouw voeding en een gezonde levensstijl dragen hieraan bij. Jouw lichaam heeft de juiste voeding nodig om een goede conditie op te bouwen. Denk hierbij onder andere aan genoeg groente en fruit, noten, volkoren graanproducten en ongeveer twee liter water per dag. Een gezond voedingspatroon wisselt per persoon, het is belangrijk dat jij zelf uitvindt wat voor jou goed werkt.

Wist je dat: sporten geen compensatie zou moeten zijn van een zittende leefstijl? Probeer op de dagen waarop je niet sport er alsnog voor te zorgen dat je lichamelijk actief bent door een wandelingetje te maken, je boodschappen op de fiets te halen of wat vaker de trap te nemen. 

5. Neem voldoende rust! 

Rust nemen tussen de verschillende trainingsdagen is belangrijk. Zo geef je jouw lichaam genoeg tijd om bij te komen van de intensieve training.

Wist je dat: het helpt om je lichaam te ontspannen tijdens het hardlopen? Rennen met gespannen en opgetrokken schouders kost namelijk meer energie! Let hierop tijdens je trainingen. 

Op zoek naar een supplement?

Om te bewegen, gebruiken we onze botten en spieren en hebben we energie nodig. Een gezonde voeding en levensstijl zijn de basis voor de weerstand en energie. Bepaalde voedingssupplementen kunnen hier een aanvulling op de dagelijkse voeding zijn. Denk bijvoorbeeld aan magnesium, een mineraal dat de natuurlijke energie in jouw lichaam activeert en bijdraagt aan een normale spierwerking. Ontdek welke supplementen van AOV jou kunnen helpen bij het ondersteunen van je weerstand en energie en neem een kijkje op onze Weerstand en Energie pagina

© 2019 AOV. All rights reserved  —  Privacybeleid  —  Cookie Policy