HomeOnze supplementenWeerstandBlogFAQWaar te koop?Over AOVAOV voor professionals

Conditie opbouwen en behouden: deel 2

10 tips voor een goede conditie opbouwen vanaf nul: deel 2 - zonder hardlopen

Wil jij graag een betere conditie om je energieker te voelen, maar heeft hardlopen niet jouw voorkeur? Dan ben je niet de enige. Er zijn veel manieren om een ijzersterke conditie op te bouwen, ook als je niet van hardlopen houdt, of dit om bepaalde redenen niet kunt of wilt doen. Bij AOV zochten we het voor je uit en verzamelden we de beste tips voor een goede conditie als je liever niet wilt hardlopen!

Wil je wel hardlopen? In deel 1 verzamelden we tips over hoe je je conditie kunt opbouwen mét hardlopen. 

undefined

Een goede conditie zonder hardlopen

Het hebben van een goede conditie hoeft niet te betekenen dat je lang en snel kunt hardlopen. Een goede conditie heeft namelijk ook te maken met kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid en de coördinatie van de spieren. Je conditie opbouwen hoeft niet heel lang te duren. Door twee tot drie keer per week een cardiotraining te doen, zul je al na enkele weken merken dat dit steeds gemakkelijker gaat. Je kunt je conditie op verschillende manieren trainen, op een manier die voor jou het prettigst is. Hopelijk kunnen onderstaande tips je helpen:

1. Houd je niet van hardlopen, maar wel van wandelen? 

Goed nieuws: ook wandelen draagt bij aan een goede conditie! Let wel op, we hebben het hier niet over slenteren met een kop koffie in je hand, maar conditioneel wandelen. Dat betekent dat je er wel een beetje de pas in moet houden, zodat je ongeveer zes kilometer per uur wandelt. Het fijne aan (conditioneel) wandelen is dat de kans op blessures kleiner is dan bij andere sporten. En wandelen is ook goed voor je hersenen! 

2. Fiets jezelf fit

Nederland is een fietsland. En dat is mooi, want ook van fietsen kun je fit worden. Het is een populaire bewegingsvorm geworden voor het opbouwen van een goede conditie. Ook hierbij geldt de gouden regel: rustig opbouwen. Als je ongeveer twee tot drie keer per week een fietstraining doet, verbeter je je conditie. Ook hiervoor zijn handige schema’s te raadplegen zodat jij met minder kans op blessures toch kunt werken aan je conditie.

3. Nog een populaire conditiesport: zwemmen

Voor het verbeteren van je conditie is het goed om met regelmaat het water in te gaan, ongeveer twee tot drie keer per week. Dit moet je wel een tijdje volhouden, maar er zijn verschillende schema’s die je kunt gebruiken om met zwemmen je conditie te verbeteren en een hartslagmeter kan je ook helpen. Een goede balans tussen actie en rust is belangrijk.

undefined

4. Lekker thuis aan je conditie werken? Dat kan natuurlijk ook

Denk bijvoorbeeld eens aan cardio oefeningen: daar heb je niets voor nodig, behalve jezelf (en je motivatie!). Geschikte cardio-oefeningen voor thuis zijn bijvoorbeeld: burpees, jumping jacks, knieheffen, mountain climbers en jump squats. Traplopen kan natuurlijk ook!

5. Samen is sporten leuker!

Als je moeite hebt om jezelf te motiveren, kun je ook je partner, goede vriend(in) of iemand anders vragen om samen met jou te sporten. Dat is niet alleen een goede stok achter de deur om te gaan trainen, maar sporten is ook een leuke activiteit om samen te doen. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat jullie niet alleen maar gezellig aan het kletsen zijn, maar blijf bewegen!

Wist je dat: het eigenlijk het belangrijkste is dat je de door jou gekozen sport leuk genoeg vindt om te doen? Het is moeilijk om nieuwe gewoontes aan te leren. Iets doen wat je leuk vindt, zal eenvoudiger zijn om twee tot drie keer per week in je levensstijl op te nemen. Veel plezier!

Op zoek naar een supplement?

Om te bewegen, gebruiken we onze botten en spieren en hebben we energie nodig. Een gezonde voeding en levensstijl zijn de basis voor de weerstand en energie. Bepaalde voedingssupplementen kunnen hier een aanvulling op de dagelijkse voeding zijn. Wist je bijvoorbeeld dat vitamine B12 bij kan dragen aan jouw energieniveau? Ontdek welke supplementen van AOV jou kunnen helpen bij het ondersteunen van je weerstand en energie en neem een kijkje op onze Weerstand en Energie pagina

© 2019 AOV. All rights reserved  —  Privacybeleid  —  Cookie Policy