HomeOnze supplementenWeerstandBlogFAQWaar te koop?Over AOVAOV voor professionals

Meer nuttige tips om je weerstand te helpen in de herfst

Een herfstwandeling maken, voldoende slapen, de tijd nemen om te ontspannen, in beweging blijven en gevarieerd eten zijn dingen die je kunt doen wanneer je wat extra aandacht aan je weerstand wilt besteden. Helemaal nu het buiten kouder en donkerder wordt. 

In ons vorige blog deelden we 5 tips om je weerstand te ondersteunen in de herfst. Maar er zijn nog een aantal manieren hoe je dit kunt doen, die je misschien niet verwacht. Denk aan koud douchen of je ramen wat vaker open zetten. Wij van AOV delen deze tips graag met je. Lees je mee?

undefined

1. Was je handen

Je komt elke dag in aanraking met invloeden van buitenaf. Via je handen kunnen deze invloeden op voedsel of gebruiksvoorwerpen terecht komen. Regelmatig je handen wassen is erg belangrijk. Het RIVM laat in een handig filmpje zien hoe je goed jouw handen kunt wassen.

Wanneer je onderweg bent, kan het niet altijd mogelijk zijn om je handen te wassen onder stromend water. Hoewel het beter is om je handen te wassen, kan een desinfecterende handgel op een alternatief zijn om je handen schoon te maken. Het kan handig zijn om een kleine tube hiervan in je tas te hebben voor onderweg. Er zijn ook handgels zonder alcohol, waardoor je natuurlijke huidflora niet aangetast wordt.

2. Brr! Koud afdouchen

Misschien vind je dit ook heel lekker: een warme douche nemen om op te warmen na een koude herfstdag. Maar wist je dat een korte koude douche gezond kan zijn? Uit onderzoek blijkt wel dat de kou een neurobiologisch effect heeft op het lichaam. Koud douchen heeft vergelijkbare gezondheidseffecten als bij korte, intense fysieke inspanning. De kou activeert heel kort het vecht-of-vluchtrespons in je lichaam. Langdurige stress is ongezond, maar een kortdurende piek van stress, afgewisseld met relaxatie is juist gezond. 

3. Open de ramen

Hoe vaak zet jij de ramen open in de herfst? De kans is groot dat je ze liever dichthoudt en de verwarming wat hoger zet. Toch kan het goed zijn om wat vaker het raam open te zetten. Er komen namelijk verschillende schimmelsoorten voor in de vochtige, warme plekken met weinig ventilatie van je huis. Door goed te ventileren helpt je bij het bestrijden van schimmels en andere invloeden van buitenaf.

undefined

4. Zet de kachel wat minder vaak aan

Frisse lucht in huis biedt nog een voordeel. Omdat we in de herfst onze huizen meer verwarmen, wordt de lucht in huis kurkdroog. Dit kan invloed hebben op de slijmvliezen van neus en luchtwegen, op je ogen en je immuunsysteem. Het vochtige slijmvlies in je neus is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van je weerstand. Door de kachel wat minder vaak aan te zetten, zorg je ervoor dat de lucht in huis niet té droog wordt. 

5. Een vitaminesupplement als extra ondersteuning

Een goede weerstand begint bij een gezonde voeding en leefstijl. Naast voeding is bewegen en ontspanning ook belangrijk voor je weerstand. Met een sterk immuunsysteem kan jouw lichaam zich verdedigen tegen invloeden van buitenaf. Maar ook wanneer je goed voor jezelf probeert te zorgen, kan het zijn dat je behoefte hebt aan een beetje hulp om ervoor te zorgen dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Je kunt je weerstand ondersteunen met voedingssupplementen die belangrijke voedingsstoffen voor je weerstand bevatten, waaronder vitamines B6, B11 (foliumzuur), B12, C, D3 of de mineralen ijzer, koper, selenium (seleen) of zink.

Ben je benieuwd hoe supplementen met vitamines en mineralen jouw weerstand ondersteunen?
Wij leggen het voor je uit in ons FAQ: Welke voedingssupplementen ondersteunen mijn weerstand?

Meer lezen over weerstand en energie:

Lees de veelgestelde vragen
Lees andere blogs over energie en weerstand

Ontdek welke supplementen van AOV jou kunnen helpen bij het ondersteunen van je weerstand en neem een kijkje in ons assortiment energie en weerstand supplementen. 

© 2019 AOV. All rights reserved  —  Privacybeleid  —  Cookie Policy