HomeOnze supplementenWeerstandBlogFAQWaar te koop?Over AOVAOV voor professionals

Feiten en fabels over je weerstand: dit is wat je moet weten

Wanneer je wilt werken aan je weerstand, zie je veel verschillende tips voorbij komen. Maar welke zijn waar en welke niet? In dit blog zetten we veelvoorkomende feiten en fabels over je immuunsysteem op een rij. Wij van AOV vinden het namelijk belangrijk om onze kennis met jou te delen. Zo weet je meteen waar je wat aan hebt.  

undefined

Stressmomenten en slecht slapen kunnen een negatieve invloed hebben op je weerstand: feit

Stressmomenten gaan vaak hand in hand met een slechte nachtrust. Weinig slaap kan een negatieve invloed op het immuunsysteem hebben. Wanneer je slaapt, geef je je lichaam namelijk de kans om te herstellen. Voor een goede weerstand is het daarom belangrijk om voldoende te slapen en ontspannen. 

De kou buiten kan de weerstand beïnvloeden: fabel

Wanneer je te dun gekleed of met nat haar de kou ingaat, heeft dat geen directe invloed op je weerstand. Je lichaam moet in de kou echter wel harder werken om warm te blijven. Dat kost energie. Het ondersteunen van je energieniveau en je weerstand helpt je om gezond te blijven. 

De werking van je immuunsysteem, hoe zit dat ook alweer? We leggen het voor je uit in ons FAQ: Wat is weerstand? 

Sporten is goed voor je weerstand: feit

Naast voldoende slaap en ontspanning, is regelmatig bewegen ook belangrijk voor je weerstand. Denk aan sporten of het maken van een wandeling. Naast gezonde voeding, kunnen voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen uit supplementen (Denk aan: vitaminen B2, B3, B5, B6, B11, B12, C, D3 en magnesium, ijzer, selenium en zink) een aanvulling zijn op de dagelijkse voeding. Vitamine D zorgt mede voor een goede weerstand , vitamine B12 draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid en vitamine C bevordert de weerstand tijdens en na fysieke inspanning. 

Sinaasappels en knoflook helpen je weerstand: fabel, of toch niet?

Er wordt over allerlei producten beweerd dat ze je weerstand ondersteunen, zo ook over knoflook en sinaasappels. Helaas hebben deze voedingsmiddelen niet een directe positieve invloed op je immuunsysteem. Geen van die gezondheidsclaims zijn wetenschappelijk bewezen (wat niet per se betekent dat het niet waar is). 

 
undefined

Vitamine C is wel degelijk rijkelijk aanwezig in bijvoorbeeld citrusvruchten. Maar extra veel sinaasappels eten zorgt dan niet automatisch voor dat je weerstand opeens éxtra sterk wordt. Dat betekent natuurlijk niet dat voedingsstoffen van de sinaasappels niet gezond zijn, want dat zijn ze wel. 

Wij hebben de voedingsmiddelen waarin je het meeste vitamine C terugvindt voor je op een rij gezet in het blog: Waarin zit het meeste vitamine C?

Voedingssupplementen kunnen je weerstand ondersteunen: feit

Een gezonde voeding en levensstijl zijn de basis voor een goede weerstand. Ons lichaam kan zelf, op een paar uitzonderingen na, geen vitaminen en mineralen aanmaken. Deze moet je via de voeding binnenkrijgen. Een gezonde, gevarieerde voeding bevat onder meer vitamines en mineralen die je immuunsysteem ondersteunen: vitamine A, B6, foliumzuur (B11), B12, C, D, zink, ijzer, selenium en koper. De ene dag zal dit makkelijker gaan dan de andere dag. Voedingssupplementen kunnen aanvulling bieden wanneer je op zoek bent naar vitamines en/of mineralen die je weerstand ondersteunen als aanvulling op je dagelijkse voeding.

Ontdek welke supplementen van AOV jou kunnen helpen bij het ondersteunen van je weerstand en neem een kijkje op onze Weerstand en Energie pagina.

Misschien vind je dit ook interessant:

Blog: De invloed van slaap op je weerstand en energie
Blog: Vitamine D en weerstand

© 2019 AOV. All rights reserved  —  Privacybeleid  —  Cookie Policy