Welke voedingssupplementen ondersteunen mijn weerstand?

Vitamines en mineralen zijn essentieel voor een normale werking van je weerstand (ook wel immuunsysteem of afweersysteem genoemd). Vitamines en mineralen haal je uit je voeding. Maar soms kan het nuttig zijn om je weerstand te ondersteunen door je voeding aan te vullen met een voedingssupplement. Maar welke vitamines en mineralen helpen je immuunsysteem? Wij van AOV zetten graag duidelijk voor je op een rijtje wat de vitamines B6B11 (foliumzuur)B12C en D3 en de mineralen ijzerselenium (seleen)zink en koper voor positieve invloed hebben op jouw weerstand.

 

Supplementen op lepel

Belangrijke vitamines

De vitamines B6B11 (foliumzuur)B12C en D3 zijn belangrijk voor je weerstand. Deze essentiële voedingsstoffen komen voor in je eten en drinken. Vitamines zijn nodig om gezond te blijven en speelt bijvoorbeeld vitamine B11 (foliumzuur) ook een rol in de weefselgroei en –ontwikkeling.

In totaal hebben dertien stoffen de naam vitamine gekregen. Het lichaam kan vitamines over het algemeen niet zelf aanmaken (met uitzondering op vitamine K, A en D). Het is daarom belangrijk om te letten op je vitamine-inname, zodat je immuunsysteem optimaal kan werken. Met een gevarieerde voeding krijgt men voldoende vitamines binnen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je inname van groente en fruit te verhogen, om zo bepaalde vitamines binnen te krijgen die je weerstand helpen. Een voedingssupplement kan ook een aanvulling hierop zijn.

 

Deze vitamines ondersteunen je weerstand

Vitamine B6

Vitamine B6 draagt bij aan het normale functioneren van het immuunsysteem, omdat het bijdraagt aan de aanmaak van afweercellen. Naast het ondersteunen van de weerstand, draagt vitamine B6 bij aan een goede energievoorziening in de spieren en helpt de vitamine bij het reguleren van de hormoonactiviteit en bij geestelijke inspanning. Vitamine B6 is goed voor het zenuwstelsel en draagt bij aan de fitheid.

Vitamine B6 komt voor in vlees, vis, eieren, brood en graanproducten, zuivel, groente, aardappelen en peulvruchten. Een volwaardig en variërend voedingspatroon is belangrijk om gezond te blijven. Wanneer je mogelijk niet voldoende vitamine B6 binnenkrijgt via de voeding, dan kan een voedingssupplement met vitamine B een aanvulling zijn.

 

Vitamine B11 (foliumzuur)

Foliumzuur (B11) staat bekend als een belangrijke vitamine bij een zwangerschapswens. Maar het is niet alleen een nuttige vitamine voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden: foliumzuur speelt namelijk ook een rol bij andere lichaamsprocessen, waaronder de ondersteuning van je weerstand. Foliumzuur heeft een positi eve invloed op het immuunsysteem en heeft een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en moeheid. Vitamine B11 draagt ook bij aan de weerstand tegen stress en is het goed voor het concentratievermogen, geheugen en de gemoedstoestand.

Foliumzuur komt vooral voor in (blad)groenten, volkorenproducten, brood en fruit. Foliumzuur komt in mindere mate voor in vlees en zuivel.

Kun je iets extra’s gebruiken bovenop je voedingspatroon? Dan kan een voedingssupplement met foliumzuur de afweer van het lichaam ondersteunen.

 

Vitamine B12 (cobalamine)

Vitamine B12 zorgt mede voor een goede weerstand en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Deze vitamine is van belang voor de aanmaak van rode bloedcellen, ondersteunt de opbouw van zenuwcellen en draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels. Vitamine B12 helpt daarnaast bij het vrijmaken van energie uit de voeding.

Vitamine B12 is de enige wateroplosbare vitamine die je lichaam wél kan opslaan. Het is daarom mogelijk om een voorraad aan vitamine B12 op te bouwen. Vitamine B12 wordt gemaakt in het maag-darmkanaal van dieren en komt daarom alleen voor in dierlijke voedingsmiddelen zoals vlees, vis, zuivel en eieren.

De vitamine B12-supplementen van AOV zijn er als aanvulling voor iedereen die te weinig of geen vitamine B12 binnenkrijgt via een gevarieerd voedingspatroon. Geschikt voor vegetariërs en veganisten. Vitamine B12-supplementen kunnen een goede toevoeging zijn voor vegetariërs, flexitariërs en veganisten, omdat zij weinig of geen dierlijke producten consumeren. Meer weten over deze vitamine? Neem dan een kijkje op de vitamine B12 kennispagina

 

Vitamine C (ascorbinezuur)

Vitamine C is goed voor de weerstand. Vitamine C werkt als antioxidant en helpt je lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf, zoals vervuiling en zonlicht. Voor mannen en vrouwen vanaf 14 jaar is de ADH vastgesteld op 75 mg. 

Fruit in kist

Daarnaast ondersteunt vitamine C het immuunsysteem tijdens en na fysieke inspanning bij een dagelijkse inname van 200 mg naast de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C. Het is belangrijk om dagelijks voldoende vitamine C binnen te krijgen. In citrusvruchten, groente, fruit en aardappelen is veel vitamine C te vinden. Soms kun je iets extra’s gebruiken, wanneer het bijvoorbeeld niet altijd lukt om via de voeding voldoende vitamine C binnen te krijgen of wanneer je intensief sport. Dan kan een aanvulling met een vitamine C-supplement helpen om jouw weerstand te ondersteunen.

 

Vitamine D3

Vitamine D3 zorgt mede voor een goede weerstand en ondersteunt het immuunsysteem. Daarnaast speelt deze vitamine een rol bij het behouden van soepele spieren en sterke botten en tanden.

Deze vitamine staat ook wel bekend als de ‘zonnevitamine’. Het is een vetoplosbare vitamine en één van de weinige vitamines die je lichaam zelf aanmaakt. Het wordt in de huid gevormd onder invloed van uv -straling. Hoe meer zon op de onbedekte huid schijnt, hoe meer vitamine D wordt aangemaakt.

Vitamine D3 is de meest natuurlijke en actieve vorm en komt in de voeding met name in vette vis voor. Vitamine D2 wordt gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels. Het kan gunstig zijn om voedingssupplementen met vitamine D te nemen als aanvulling op de voeding.

 

Mineralen om niet te vergeten

Mineralen en vitamines hebben veel overeenkomsten. Zo zijn ze beide voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Bepaalde mineralen zijn ook nodig voor de groei en ontwikkeling. Het belangrijkste verschil is dat vitamines uit de levende natuur komen, waar mineralen vanuit de dode natuur worden opgenomen door planten of door dieren uit voeding of water.

Mineralen krijg je binnen via je eten en drinken. Van bepaalde mineralen heeft je lichaam maar weinig nodig. Dit zijn spoorelementen. Je lichaam kan mineralen niet zelf aanmaken. Het is daarom belangrijk om een gevarieerd voedingspatroon aan te houden, om genoeg mineralen binnen te krijgen die je weerstand kunnen ondersteunen.

Vrouw die supplement gaat innemen

Mineralen hebben meerdere gezondheidsvoordelen. De mineralen die je weerstand ondersteunen zijn: ijzer, koperselenium (seleen) en zink.

 

Mineralen voor je immuunsysteem

Koper

Koper is een anti-oxidant en helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Het heeft een positieve invloed op het immuunsysteem en draagt daarnaast ook bij aan een normale energiehuishouding.

Het spoorelement koper vind je in groente, fruit, noten, zaden, pitten, brood, vlees, vis, schaal- en schelpdieren en in cacaoproducten (zoals chocolade). Als aanvulling op een volwaardig voedingspatroon kan een multivitamine met koper helpen bij de ondersteuning van je weerstand.

 

Selenium (seleen)

Selenium, of seleen, functioneert ook als antioxidant. Selenium zorgt mede voor een goede weerstand. Daarnaast draagt het bij aan het behoud van normaal haar en normale nagels en helpt selenium bij een normale productie van schildklierhormonen en bij de werking van de schildklier.

Paranoten zijn rijk aan selenium (eet geen handenvol aan paranoten, omdat je dan het risico loopt op een selenium vergiftiging). Daarnaast komt het voor in vlees, vis, groente, volkoren graanproducten, zuivel, zaden en andere noten.

Een tekort aan selenium in de voeding komt bijna niet voor. Maar als je op zoek bent naar een geschikt seleniumsupplement dat aansluit op jouw behoefte, dan hebben we bij AOV verschillende supplementen met selenium. Vegetariërs en veganisten kunnen mogelijk meer behoefte hebben aan selenium.

 

Zink

Zink speelt een rol bij veel lichaamsfuncties. Als spoorelement is het een onderdeel van meerdere enzymen die in het lichaam betrokken zijn bij de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten. Zink heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Samen met enkele andere vitamines en mineralen, helpt zink bij het gezond houden van huid, haar en nagels.

Dierlijke producten zoals vlees, schaal- en schelpdieren en zuivel zijn belangrijke bronnen van zink, net als sommige graanproducten en noten. Een tekort aan zink komt niet vaak voor bij een gevarieerd voedingspatroon. Mogelijk kan een aanvulling helpen om je weerstand te ondersteunen. Een voedingssupplement met zink kan dan gunstig zijn. Zink is ook toegevoegd aan onze multivitaminen en mineralen.

 

IJzer

IJzer is belangrijk voor de normale vorming van de rode bloedcellen, dit zorgt mede voor een normale werking van het afweersysteem en helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Het komt in twee vormen voor: als heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten, zoals vlees en vis. Non-heemijzer zit in brood- en volkorenproducten, noten, peulvruchten en in donkergroene groenten zoals spinazie. Heemijzer wordt wat beter opgenomen door het lichaam. Ongeveer 90% van het ijzer dat je binnenkrijgt is non-heemijzer.

Bij het nemen van voldoende gevarieerde voedingsmiddelen komt een ijzertekort niet vaak voor. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd of bij vegetariërs, kan een ijzersupplement helpen bij het op peil houden van je ijzerwaarde. 

Weetje: vitamine C zorgt ervoor dat je lichaam non-heemijzer beter opneemt. Wanneer je bij elke maaltijd groente of fruit eet, help je je lichaam hiermee.

 

Vind het geschikte AOV-voedingssupplement om je weerstand te ondersteunen

Door een gezond en gevarieerd voedingspatroon aan te houden, kun je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen die je immuunsysteem helpen. Wanneer dit even niet lukt of je behoefte hebt aan een aanvulling hierop, dan kunnen onze voedingssupplementen je helpen. Via de verschillende categorieën kom je gemakkelijk meer te weten over het supplement en kun je ontdekken wat dit voor jou kan betekenen.

 

Meer weten over weerstand:

FAQ: Wat is weerstand?
Blog: Vitamine D en weerstand
Blog: Feiten en fabels over je weerstand