Al ruim 20 jaar kunt u vertrouwen op een breed en kwalitatief hoogwaardig assortiment AOV Orthomoleculaire Voedingssupplementen, zoals vitamines, multivitaminen, mineralen, complexpreparaten en fytotherapeutica.
Kortom: Een uitgebreid, volledig én betaalbaar assortiment voor de specialistische en persoonlijke orthomoleculaire benadering. Dat geeft een goed gevoel! We geven u graag vijf redenen om voor AOV te kiezen.
In de afgelopen dagen zijn er in de media een aantal negatieve berichten over voedingssupplementen verschenen op basis van een tweetal wetenschappelijke publicaties. Na bestuderen hiervan en overleg met experts is er maar een conclusie: de media nemen kort door de bocht meningen in en zouden het geheel in een ruimer perspectief moeten plaatsen. Op basis van deze twee studies is een negatief advies over gebruik voedingssupplementen onvoldoende onderbouwd. Bovendien kan op basis van de laatste voedselconsumptiepeiling geconcludeerd worden dat onze voeding te wensen overlaat en dat basissuppletie in de vorm van multivitamines zeer wenselijk is.
De studie gepubliceerd in Archives of International Medicine ( Mursu et al) betreft observationeel onderzoek. Dit onderzoek houdt in dat een groep mensen gevolgd wordt en hun (voedings) gewoontes worden vastgelegd. Na verloop van een periode wordt vastgesteld of er verbanden kunnen worden gelegd tussen bepaalde gewoontes en ziekte of sterfte. In dit geval is een groep van 38000 oudere vrouwen gevolgd, die 61 jaar waren bij aanvang van de studie in 1986. Gekeken werd naar het verband tussen gebruik van voedingssupplementen en sterftecijfers. In de groep vrouwen die multivitamines slikten was het sterftecijfer hoger. De opzet van deze studie is zwak te noemen want in 22 jaar tijd werd slechts drie maal naar supplementgebruik gevraagd. Het is bijna onmogelijk om met deze gegevens een waarheidsgetrouw beeld te geven van individueel supplementgebruik. Bovendien werd alleen bij aanvang van de studie naar voedingsgewoontes gevraagd. Het is zeer aannemelijk dat de voedingsgewoonten van deze vrouwen is veranderd in de periode van het onderzoek. Dit zal zeker invloed hebben gehad op de sterfte. Ook wordt er in de media geen melding gemaakt over de relatie die is gevonden tussen calcium en voedingsgewoontes waarbij het gebruik van calcium werd gekoppeld aan een lager sterfterisico. Tot slot: onderzoekers geven zelf aan dat aan de hand van observationeel onderzoek geen conclusies mogen worden getrokken over de directe relatie tussen voedingssupplementengebruik en sterfte. Bij observationeel onderzoek kunnen immers ook andere niet-gemeten factoren een rol spelen zoals beweeggedrag en stress.
De tweede studie is een gecontroleerde studie (RCT) gepubliceerd in JAMA en betrof onderzoek onder 35.000 mannen. De mannen werden verdeeld in 4 groepen: 1) placebo, 2) vitamine E (400 IE/dag) + placebo, 3) selenium (200 mcg/dag) + placebo en 4) vitamine E + selenium. Aan het einde van de studie is gekeken naar het aantal mannen dat prostaatkanker ontwikkelde en bleek toegenomen vergeleken met placebo. Echter alleen in de groep die uitsluitend vitamine E kreeg was dit verschil significant hoger (17%).
Bij dit onderzoek blijft de vraag bestaan of de resultaten klinisch relevant zijn. Hier wordt opnieuw het risico duidelijk van het onderzoeken van slechts een geďsoleerde voedingsstof. Het is interessant om te zien dat wanneer vitamine E gecombineerd werd met selenium, er geen significant verband meer gevonden kon worden. Dit bevestigt hoe nutriënten samenwerken en dat onderzoek zoals dat met medicijnen wordt gedaan, namelijk met een enkele stof, niet de gewenste manier is.
Overigens liet een andere studie onder rokers wel een risicoafname op prostaatkanker zien van 35% zien bij inname van 50 mg/d voor gedurende 6.1 jaar.
Kortom; de media zou e.e.a. meer in perspectief moeten plaatsen en een negatief advies over gebruik voedingssupplementen is op basis van deze studies onvoldoende onderbouwd. Bovendien kan op basis van de laatste voedselconsumptiepeiling geconcludeerd worden dat onze voeding te wensen overlaat en dat basissuppletie in de vorm van multivitamines zeer wenselijk is.
Literatuur: Arch Intern Med 2011; 171 (18): 1625-33 en 1633-45, doi:10.1001/archinternmed. 2011.445, -459 en -422 JAMA. 2011;306(14):1549-1556. Vitamin E and the Risk of Prostate Cancer: The Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial